top of page
2f7926fa9812a52898d6bbac85ecb795.jpeg

IN DE KIJKER

In deze rubriek willen we ruimte geven aan mensen en projecten, en ook inspelen op onderwerpen die actueel in De SoofA geprogrammeerd staan. Wij staan ook open voor uw suggesties: wanneer je zelf iets vanuit antroposofische inspiratie wil organiseren of tentoonstellen, neem dan gerust contact op over de praktische modaliteiten. 

​

​

In de kijker: Dora Seaux

DoraSeaux.jpg

Sinds de opening van De SoofA hangen er, tijdelijk,  schilderwerken van Dora Seaux. Dora Seaux (°1945) startte ,haar kunstopleiding aan de SASK in Roeselare en genoot daarna verdere opleiding aan het Sint-Lukas instituut in Gent. Ze vervolmaakte haar studies aan de UMPRUM Praag , CZ en aan de Alanus Hochschule für Kunst & Gesellschaft in Duitsland. In latere jaren doceerde ze in het Vereningd Koninkrijk aan het Tobias School of Art & Therapy (VK) en het Emerson College (VK) en in Duitsland aan de Alanus Hochschule. Ze hield regelmatig tentoonstellingen in binnen- en buitenland.

Eind de jaren tachtig richtte ze samen met Philippe Marchand het atelier 'zwenk kleur-en-vorm' op
waarmee ze actief is met kleurvormgeving , aan en in gebouwen en dit steeds met natuurlijke
materialen. Naast deze toepassingsvorm van de schilderkunst bleef ook het vrije schilderen op papier
en doek bestaan. De composities van Dora Seaux zijn speels met diverse kleuren-
motieven en geïnspireerd op verhalen, mythes, natuur, mensen, poëzie, muziek. Recent is

ze ook bezig met animatiefilm.


Wil je graag zelf eens aan de slag met Dora? Dat kan! In augustus organiseert Dora in het prachtige Santa Maria in Italië een vrije artistieke week in het prachtige Toscane. 

​

Hieronder laten we Dora aan het woord over haar werk 'De Woudkoningingen' dat momenteel in De SoofA uithangt. Alle kunstwerken die tentoongesteld zijn in De SoofA zijn te koop via Dora zelf
 

​
 

IMG_1509.JPG DS 1,30mx1,20m .JPG

De Woudkoninginnen is ontstaan in het Italiaanse Santa Maria Ferrano. Het licht, het landschap, de bosrijke omgeving, de natuurgeluiden en het huis zelf met de eenvoudig mooie romaanse kapel als hoofdgebouw zijn een absolute inspiratie voor het artistieke werk. De opgespannen doeken worden eerst voorbereid met enkele lagen wit. Het canvas spant zich dan nog eens bijzonder mooi op. Bij het schilderen ervan geeft dit zelfs een mooie klank. Bij dit 'voorstrijken' beleef je de grootte, de lengte, de breedte. Het begin is vooreerst enigszins experimenteel te noemen, door het aanleggen van transparante vlakken, waarbij veel is toegelaten, zoals het draaien waar voorlopig onder/boven /links / rechts nog niet echt van belang is. Langzamerhand bij het meer en meer verdichten van de vlakken krijgt een idee, een inspiratie, een open vorm en daar is het moment van ophouden erg van belang zodat de toeschouwer ook nog zijn idee er nog kan aan toevoegen. De Woudkoninginnen kende een lange voorfase tot ze tot een aparte concretisering kwamen. Hier zijn ook herhalende druktechnieken toegepast, beïnvloed wellicht doordat we als studenten tijdens onze opleiding aan de Alanus Hochschule Alfter sterk geïnspireerd waren door het werk van Sigmar Polke en Gerhard Richter. Dit werk is, net zoals het Rood-WIt schilderij dat ook in De SoofA uithangt, uitgevoerd met acryl verf van Lascaux. De keuze daarbij is dat deze techniek zowel het dekkende als het transparante, de aquarel structuur op canvas toelaat, wat een pure aquarel verf zonder hulpmiddelen niet doet. Het bos, de woudbeleving, de bomen en de stammen gaven mede de vorm aan van deze drie bijzondere koninginnen. 

​

contact : doraseaux@telenet.be / 0486 675410 / atelier Gent- Mariakerke

bottom of page